czwartek, 26 stycznia 2017

" Nieobecna " Agnieszka Olejnik

,,Pełna niepokoju historia sióstr, które przekroczyły dozwolone granice,,.
Dwie siostry, dwa życia, dwa charaktery, inne pragnienia. Igranie z losem i swoją tożsamością.
Często nam się wydaje, że życie innych jest bardziej interesujące od naszego własnego. Że jest bogatsze, smakowitsze, po prostu lepsze. Że akurat inni mają, to czego nam brakuje. I wtedy taka myśl przychodzi... a co by było gdybym to ja była na miejscu tej drugiej osoby, spróbowała i doświadczyła tego co ona, posiadała to co ona... była po prostu nią.

Dwie bliźniaczki. Jedna- żona, matka, luksusowa pani domu, której z pozoru niczego nie brakuje. Druga nauczycielka, wciąż singielka, borykająca się ze spłatą kredytu, lecząca rany po romansie z żonatym mężczyzną. Ta pierwsza pragnie wolności i to w dosłownym tego słowa znaczeniu, nie dba o miłość. Druga pragnie stabilizacji, rodziny i uczucia. Julka i Julita. Od czasu do czasu zamieniają się rolami. Jedna przejmuje życie drugiej.  Odgrywanie tego teatru wychodzi im nadspodziewanie dobrze. Igrając z losem, doprowadzają do tragedii. Podczas jednej z takich zamian dochodzi do morderstwa. Z dwóch sióstr zostaje jedna. Jak grać rolę tej drugiej? i jak wrócić do swojej tożsamości, skoro właśnie zostało się zamordowaną?
Bohaterka, ta która pozostała przy życiu, z jednej strony wie, że podawanie się za siostrę i zakładanie jej maski nie jest ani zgodne z prawem, ani z kodeksem moralnym, ale...
,,"Po raz pierwszy nie było jej i zrozumiałam, że już nie będzie. Teraz jestem ja, siostrzyczko. I mam zamiar poukładać sobie wszystko, zamierzam być szczęśliwa. (...) Teraz ja będę oszukiwać. Nie zrobię nikomu krzywdy, nie, przecież nie jestem tobą. Po prostu wezmę sobie to, co stało się niczyje. Wezmę to, co było twoje. Przykro mi, nieobecni tracą."
A koszmar dopiero się zaczyna. Kolejne osoby z jej otoczenia tracą życie.
Książkę czyta się jednym tchem, mimo iż gdzie nie gdzie być może są wątki trochę naiwne, trochę naciągane, to jednak ten kryminał nie da nam czasu na głębszy oddech,a co tu dopiero mówić o wypiciu całej herbaty. Pochłonie nas tak, że nawet o tym nie pomyślimy :).

"Nieobecna"
 Agnieszka Olejnik,
wydawnictwo Czwarta strona, 2016

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz